پرسش های رایج

1. ظاهر تیرچه تام چیست؟

تیرچه های تام در حقیقت بهینه سازی شده تیرچه های بتنی (فوندوله) و کرومیت هستند. این تیرچه ها از لحاظ ظاهری کاملا فلزی و شبیه به تیرچه های کرومیت هستند اما کمی مینیاتوری تر هستند. همچنین مثل تیرچه های کرومیت با فاصله 70 سانتیمتر بین تیرچه ها قرار داده می شوند. اما زمان اجرا مثل تیرچه های بتنی (یا فوندوله) زیر آنها شمع گذاشته می شود. فاصله بین شمع گذاری زیر تیرچه های تام 1.70 متر است در حالیکه در تیرچه های بتنی (یا فوندوله) این فاصله 1.20 متر است.

2. آیا امکان دیدن یک عکس واضح تر وجود دارد؟

عکس های مربوط به پروژه ها در سایت www.tomroof.ir منوی “نمونه پروژه ها” موجود است.

3.علت نیمه گیردار بودن دو سر برخی از تیرچه های تام چیست؟

گیرداری نسبی دو سر تیرچه های تام باعث افزایش ضریب اطمینان تیرچه و سقف اجرا شده می شوند. بعلاوه نقش همسان سازی ارتعاش تیر اصلی و دال بتنی را نیز بعهده داشته و باعث رفع نیاز به استفاده از میلگرد منفی می شوند. کاهش کلی ارتعاش و خیز سقف از جمله مزایای دیگر گیرداری نسبی دو سر تیرچه می باشد.

4. قیمت تیرچه های تام برحسب متر طول  می باشد یا وزن محصول تولیدی؟

قیمت های تیرچه تام بر حسب “مترمربع” یا “قیمت کامل سقف” می باشد. حتی می توان قیمت تیرچه ها را به مترطول ارائه داد. اما امکان ارائه قیمت به کیلو وجود ندارد. ارائه قیمت تیرچه به کیلو به چند دلیل ایراد دارد:

الف: کارفرما نمی داند که وزن هر تیرچه چند کیلو می باشد. در صورت پاسخ به اولین سوال و ارائه قیمت بازای هر کیلو سوالات بعدی را خواهیم داشت که: 1- هر مترطول تیرچه چند کیلو؟ 2- هر دهانه چند متر تیرچه؟ 3- هر سقف چند مترمربع؟ 4- قیمت تیرچه برای هر مترمربع سقف؟

در حقیقت کارفرما با این سوالات میخواهد بداند که برای پوشش هر مترمربع سقف ساختمانش چقدر باید هزینه بکند؟ پس نیازی به جواب دادن به تک تک سوالات نبوده و تفهیم نیاز کارفرما به وی کافی خواهد بود.

ب: در صورتیکه تولیدکننده جنس خود را به صورت کیلویی به کارفرما بفروشد برای سود بیشتر می تواند از فولاد نامرغوب مثل فولاد پرسی، نرمال (برش خورده) یا پرتی استفاده نماید (که در بازار با قیمت کمتری فروخته می شوند.) و ضمنا برای افزایش مقاومت تیرچه مقدار مصالح مصرفی و وزن تیرچه را افزایش دهند. در هر صورت کارفرما ملزم به پرداخت هزینه تیرچه طبق قبض باسکول میباشد. باری که حتی ممکن است تا 25% سنگینتر از وزن لازم بار واقعی باشد.

ج: پیشنهاد فروش تیرچه بصورت کیلویی توسط تولیدکنندگان و فروشندگان تیرچه کرومیت مطرح شده است. در آن زمان تیرچه معمول در کشور، تیرچه فندوله بوده است که قیمت هر متر طول آن در شرایط مساوی ارزان تر از تیرچه کرومیت بود. بنابراین فروشندگان تیرچه کرومیت برای نشاندن کارفرما پای میز مذاکره و توضیح مزایای تیرچه کرومیت (و توجیه قیمت بالاتر محصول خود) میبایست از روشهای غیرمستقیم برای ارائه قیمت تیرچه کرومیت استفاده می کردند.

5.تحویل تیرچه های تام چند روزه میباشد؟

کارگاههای شرکت برای تولید تیرچه تام قابلیت تولید تیرچه لازم برای 1200 مترمربع سقف در هر روز را دارا می باشند. بنابراین پروسه تولید برای پروژه های مسکونی معمول صرفا یک روز کاری می باشد. اما با توجه به تعداد زیاد سفارشات و پروژه ها، اولویت تولید مشخص کننده زمان تحویل پروژه ها خواهد بود.

در هر صورت شرکت برای همراهی با کارفرما و نشان دادن توان تولید خود، تیرچه های مربوط به یک یا دو سقف را در طول پروژه، یک روزه تحویل خواهد داد.

6.آیا کرایه حمل و تخلیه تیرچه بعهده شرکت است یا کارفرما؟

کرایه حمل و تخلیه تیرچه به عهده کارفرما می باشد. مگر اینکه حالت دیگری توافق شده باشد. لازم به ذکر است که بارگیری تیرچه ها در کارگاه به رایگان توسط شرکت صورت میگیرد.

7.آدرس کارگاه شما کجاست؟

کارگاه شماره1: شرق تهران، جاجرود، شهرک صنعتی خرمدشت

کارگاه شماره2: غرب تهران، احمدآباد مستوفی، حسن آباد خالصه

8.آیا می توان از کارگاه بازدید کرد؟

برای آشنایی کارفرما با تیرچه تام و روش اجرای آن حضور در یک پروژه ساختمانی که از تیرچه تام استفاده می نماید به مراتب ارزشمند تر از حضور در کارگاه و بازدید از خط تولید می باشد. بازدید از خط تولید در حالیکه امکان بازدید از تیرچه های تولید و اجرا شده در سقف وجود دارد منطقی به نظر نمی رسد.

9.آیا تیرچه های تام دارای استاندارد یا تاییدیه فنی می باشند؟

با توجه به تفاوتهایی که مابین تیرچه های تام با سایر تیرچه های موجود در کشور وجود دارد، استاندارد خاصی برای این مدل تیرچه تدوین نشده است. این در حالیست که طبق اعلام موسسه استاندارد، استاندارد تدوین شده برای تیرچه های فلزی با جان باز (خود ایستا) هم اکنون به صورت تشویقی می باشد و اجباری نیست. به هر روی تیرچه نوین تام موفق به اخذ تاییدیه فنی از مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن شده است و برای طیب خاطر کارفرمایان محترم اقدام به دریافت نشان استاندارد تشویقی 12977 که نزدیکترین استاندارد به شرایط تیرچه فلزی تام  می باشد نموده است. گواهی استاندارد فوق پس از بازدید نهایی نماینده استاندارد در حال طی پروسه صدور می باشد.

10.آیا تیرچه های تام مورد تایید سازمان نظام مهندسی ساختمان می باشد؟

بله- این تیرچه ها کاملا مورد تایید سازمان محترم نظام مهندسی ساختمان استان تهران می باشد به حدی که “سقف نوین تام” در شماره 3 دوره ششم نشریه پیام نظام مهندسی (دی و بهمن 92) معرفی و تبلیغ شده است.

11.علت انحصار تیرچه های تام چیست و این انحصار تا چه زمانی وجود خواهد داشت؟

تیرچه های تام دارای گواهی نامه ثبت اختراع به شماره 80476 از اداره کل مالکیت صنعتی می باشند. انحصار این محصول طبق قانون تا خرداد ماه سال 1412 هجری شمسی می باشد.

12.آیا برای تبدیل سقف های تیرچه و بلوک فندوله و کرومیت به تام نیاز به طراحی مجدد کل ساختمان می باشد؟

طبق استعلامی که از مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن گرفته شده است در سقف های تیرچه و بلوک، تبدیل سیستم تیرچه از کرومیت یا فوندوله (بتنی) به تیرچه تام هیچ اشکالی نداشته و نیازی به محاسبات مجدد سازه نمی باشد. (زیرا وزن سقف تمام شده با تیرچه های تام کمتر از وزن سقف تمام شده با تیرچه های بتنی و کرومیت می باشد.) بنابراین فقط طراحی تیرچه های سقف تام به تنهایی کافی می باشد.

13.در پروژه هایی که نیاز به تبدیل تیرچه های بتنی یا کرومیت به سیستم تام دارند، طراحی تیرچه های تام توسط چه کسی انجام می شود؟ هزینه آن چقدر است؟

طراحی مجدد سقف با تیرچه های تام طبق بار مرده و زنده در نظر گرفته شده قبلی توسط مهندسین واحد فنی ما با ارائه ضمانت نامه صورت میگیرد و یک نسخه دفترچه محاسبات برای تایید نهایی مهندس محاسب یا ناظر پروژه ارسال می گردد. انجام محاسبات مجدد تیرچه های تام به صورت رایگان بوده و هیچگونه هزینه ای از کارفرما دریافت نخواهد شد.

14.مدت زمان لازم برای تغییر طرح سقف از کرومیت و یا بتنی به سقف تام چقدر طول می کشد؟

مدت زمان لازم برای انجام محاسبات مجدد سقف حدود یک تا دو روز می باشد.

15.در یک دید کلی آیتمهایی که باعث کاهش هزینه تمام شده سقف تام نسبت به سقف تیرچه و بلوک فوندوله (بتنی) می شود کدامند؟

الف: قیمت تیرچه های تام حدود 10% تا 15% از تیرچه های بتنی ارزانتر هستند.

ب: هزینه حمل تیرچه های تام حدود 50% هزینه حمل تیرچه های بتنی می باشد.

ج: در تیرچه های تام نیازی به میلگرد منفی و اودکا وجود ندارد که باعث صرفه جویی حدود 2000 تومان بازای هر مترمربع سقف خواهد شد.

د: هزینه های کارگری تیرچه های تام نسبت به تیرچه های بتنی کمتر میباشد. (بدلیل وزن و تعداد کمتر تیرچه های لازم برای هر سقف)

ه: مقدار بتن مصرفی در هر مترمربع سقف تام حدود 50 کیلوگرم کمتر از سقف فوندوله ای می باشد.

16.آیا انبوه سازان با تیرچه تام آشنایی داشته و آنرا مورد تایید قرار می دهند؟

تیرچه و سقف تام در انجمن انبوه سازان استان تهران مورد بررسی قرار گرفت و هم اکنون در مجله انبوه سازان معرفی و تبلیغ می شود.

17.اتصال تیرچه های تام به تیر بتنی به چه صورت است؟ آیا اتصال و اصطکاک کافی بین ورق تحتانی تیرچه ها و تیر بتنی برقرار می شود؟

طراحی تیرچه های تام به صورت مفصلی بوده و گیرداری نسبی دو سر تیرچه ها (که در زمان تولید با امتداد دادن میلگرد بالای تیرچه ها ایجاد می شود) باعث افزایش ضرایب اطمینان تیرچه حتی بیش از مقادیر آیین نامه ای می باشد.

بنابراین با توجه به مفصلی بودن دوسر تیرچه ها عموما نیازی به گیردار نمودن دو انتهای ورق تحتانی در تیر بتنی نمی باشد. اما برای افزایش مضاعف ضرایب اطمینان می توان ورق تحتانی را به اندازه ای داخل تیر بتنی قرار داد که یک گام میلگرد عرضی داخل تیر بتنی قرار گیرد (مطابق شکل های زیر). در اینصورت اتصال میلگرد زیکزاگ به ورق تحتانی نقش گلمیخ روی ورق تحتانی را بازی کرده و ایجاد اتصال و اصطکاک کافی در آن مقطع می نماید.